Pages

Sep 26, 2015

Incheon Airport and Myeong dong apartment

Assalamualaikum

Just nak cite simple2 dari turun flight dan habiskan hari pertama kami je. Alhamdulillah everything went smoothly. Dari turun flight aku orang pertama turun hahaha. Punyalah semangat nak jumpa laki. Kikiki. Sbb aku dok paling depan mmg ler aku keluar dlu. Lol! Aku mmg bawak stroller Rafif sampai ke dalam flight. Sbb stroller tu boleh lipat kecik. Sbb apa aku masukkan? Sebab senang bila sampai aku terus buh die dalam tu. Haa duduk la ko diam2 dalam tu. Masa mula2 dlu beli tix aku berdua aku plan mmg nk berlari je pegi imigresen tu sbb aku pantang btol nk beratur2 lama ni. Haha. Sbb tu plan buh stroller dari flight lagi. Tp bila kami dah jadi berlima, ramai dah so pergerakan kami nk ke imigresen tu agak slow sikit la. Tp Allah mudahkan jalan. Walaupon counter dah penuh orang, die bukak 1 counter lagi. Jadi aku pon terus ke imigresen tanpa beratur. Wuhuu!

Lepas cop turun amek beg terus sampai ke pintu depan. Bukak2 pintu terus nampak husband dah tunggu. Lambai2. Lepas jumpa husband terus kami naik bas nak ke myeongdong. Tunggu bas kejap bas dah smp. Perjalanan sejam lebih naik bas ke myeongdong. Tiket berharga 10,000w klau tak silap. Lebih kurang rm38 ringgit sorg. Kanak2 pon ada tiket jugak. Sbb apa kami naik bas? Sbb klau bas die stop dekat sgt dgn apartment aku stay. Jalan kaki 3 minit je. Pastu dah tak payah tukar2. Klau train kena tukar. So naik bas lah kami.

Bas die selesa. Ada seat belt bagai. Jakun jap. Kena pakai driver datang check. Haha.

Cahaya matahari terang. Aku smp dah pukul 3 ptg waktu dia. Beza korea dgn malaysia sejam je. Dia awal sejam dari kita.

Tunjuk bridge kat ayah. Bagus duduk dgn ayah pulak ye. Mak dah struggle jaga anak berbulan2. Lol.

Lepas smp stesen bas, jalan kaki je pegi apartment yg husband dah booking tru airbnb. Err klau tny aku camane nk booking mmg aku tak tau apa. Hehe. Tp rasenye website dia ja. Harga pulak depends on season. Mcm skrg peak season so mmg akan mahal sikit. Lagipon waktu ni paling sesuai org nk datang korea. Cuaca tak sejuk tak panas. Kitorang booking 2 bilik sbb mil ikut kan, so apartment kitorang di booking awal so harga kami dapat murah  aku pon x tau nape. Tp harga bilik mil aku rm3797 utk 8 malam. Mmg klau convert gitu lah harga dia. Duit kite kan dah jatuh. So tak leh nk buat apa la. Skrg currency dah 3.7 - 3.8 dah. Sobs. Jom lah tgk apartment studio room.

Bilik dia agak luas klau nak compare dgn bilik aku kt jepun dlu. Hahaha. Dan yg best die boleh masak, basuh baju, segala kelengkapan die mmg bg. Dan die bg guna semua lah. Tisu, berus gigi, sos tak sos, minyak. Aku siap jumpa bekal dari org malaysia jugak. Bubur nasi, siap tulis GULA dalam bekas. Hahah. Lawok pulak.

Tv mmg banyak sgt2 channel. Aku tengok je walaupon tak paham. Haha. Rafif lagi lah mmg cartoon die kot korea rusia semua.

Toilet mcm biasa lah yg canggih tu. Haha. Langsung takde tulisan english. Ko main tekan aje lah. Pepandai lah nk basuh berak. Hahaha. Semua shampoo, body wash die bg. Sedap gilerr bauuu.

Bila dah mlm kami bergerak ke myeongdong market. Nk cari kedai makan. Husband google dan jumpa ramai org malaysia review restoren tu. Dia seafood restoren. Ada asam pedas ikan.

Ni kami makan. Pancake dia sedap! Tp berharga 15,000w bersamaan rm58 kita. Pitams. Haha. Jgn convert wei. Susah kite klau convert. Huwaa. Makan2 dgn sedap sbb rafif tdo. Total skali makan siap tapau utk fil sbb die x larat nk turun. 65000w. So balik lah dgn perut kenyang.

Otw balik jumpa pulak kedai ni. Die jual  apa benda ntah nama. Di perbuat daripada madu dan tepung jagung. Tarik2, pusing2, siap. Alah kite kt malaysia pon ada kuih ni. Tp cuma takde inti aku rase. Ala yg color pink tu. Biasa jual kt kedai2 pasar. X ingat nama.

So habis lah experience hari pertama di korea~